برگزاری مناقصات در فرآیند خرید کالا و خدمات

با استفاده از سیستم تدارکات و خرید مپسان می توانید انواع مختلف مناقصه را برای درخواست خرید به انجام برسانید. در نتیجه در آینده به سادگی خواهید توانست به سادگی به سوابق ارجاعات یک مناقصه و نیز مدارکی که برای این مناقصه بارگذاری شده است دسترسی داشته باشید. در انتهای برگزاری مناقصه، روال های بازگشایی پاکت ها و تعیین برنده مناقصه و ارجاع سفارش و عقد قرارداد در فرم های مربوطه انجام می گردد.

مناقصه یک مرحله ای

در این نوع مناقصه با توجه به دلایل مختلف (مثل عمومی بودن آیتم های درخواست خرید کالا وخدمات) نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها وجود ندارد. در نتیجه پس از درج چند نوبت آگهی در مورد مناقصه، معمولا تمام پیشنهادهای ارسالی در یک جلسه گشوده شده و برنده مناقصه تعیین می گردد.

مناقصه دو مرحله ای

این نوع مناقصه در مواردی انجام می شود که لازم است پیشنهادها ابتدا در کمیته فنی بازرگانی مورد بررسی قرار گیرند. در نتیجه در مرحله بازگشایی پاکت تنها تامین کنندگانی که اطلاعات آنها در کمیته فنی بازرگانی مورد تایید قرار گرفته است بررسی خواهندشد. برای ثبت ریز اطلاعات ارزیابی شرکت کنندگان در این مناقصه میتوان از ماژول ارزیابی کیفی پیمانکاران استفاده نمود.

مناقصه یک مرحله ای با ارزیابی کیفی

این نوع مناقصه معمولا به صورت مشابه مناقصه دومرحله ای برگزار می گردد. در برخی موارد در این نوع مناقصه در مرحله اول تنها اطلاعات ارزیابی کیفی پیمانکاران دریافت شده و سپس از پیمانکاران انتخاب شده در مرحله اول جهت اعلام قیمتهای پیشنهادی دعوت به عمل می آید. برای ثبت ریز اطلاعات ارزیابی شرکت کنندگان در این مناقصه میتوان از ماژول ارزیابی کیفی پیمانکاران استفاده نمود.

مناقصه محدود

این نوع مناقصه معمولا با توجه به انحصار برخی کالاها و خدمات در بین چند تامین کننده محدود برگزار شده و فقط از این تامین کنندگان جهت شرکت در مناقصه دعوت به عمل می آید. جهت برگزاری این نوع مناقصه معمولا لازم است مدارک موردنیاز مانند مجوز مدیرعامل و … در درخواست خرید کالا ضمیمه شده باشد.

ترک تشریفات مناقصه

این نوع مناقصه معمولا تنها در شرایطی مورداستفاده قرار می گیرد که کالاها و خدمات موردنظر منحصرا از یک تامین کننده قابل تهیه می باشد. در نتیجه جهت برگزاری این نوع مناقصه معمولا لازم است مجوزهای موردنیاز در فرم درخواست خرید کالا ضمیمه شده باشد. در نتیجه پس از استعلام قیمت و تعیین آیتم های موردنظر جهت خرید، گردش کار ارجاع سفارش جهت عقد قرارداد با این تامین کننده آغاز می گردد.

ثبت آگهی های مناقصات

در انواع مناقصات معمولا چندین نوبت آگهی در روزنامه های مختلف جهت اطلاع رسانی عمومی درج می گردد. با توجه به این موضوع امکان ثبت سوابق و تصاویر آگهی ها به تفکیک نوبت های برگزاری مناقصه و نیز روزنامه های مختلف در سیستم درنظر گرفته شده است. تصاویر آگهی علاوه بر نمایش در این فرم در مجموعه مستندات این درخواست خرید نگهداری می شوند.

ثبت و مدیریت سپرده های شرکت در مناقصه

با توجه به این که در موارد متعددی، شرکت کنندگان در مناقصه باید مبلغی را به عنوان سپرده شرکت در مناقصه به حساب کارفرما واریز نمایند امکان ثبت اطلاعات این سپرده ها در سیستم درنظر گرفته شده است. در نتیجه در خاتمه مناقصه، امکان آزادسازی سپرده ها و یا ضبط سپرده در صورت امتناع برنده جهت عقد قرارداد وجود خواهد داشت.

ثبت اسناد مناقصه

با استفاده از قابلیت مدیریت مستندات، امکان مشاهده مدارک بارگذاری شده در مراحل قبلی و یا بارگذاری مدارک مربوط به این مناقصه قابل استفاده می باشد.

تجدید مناقصه و یا تجدید به صورت استعلام

درصورتی که به هر علت مناقصه در یک مرحله تعیین تکلیف نشده و یا امکان تعیین برنده برای برخی از کالاها و خدمات آن وجود نداشته باشد با استفاده از روال تعیین برنده می توان نسبت به تجدید مناقصه برای تمام و یا برخی از کالاها و خدمات درخواست شده اقدام نمود. در صورت کم بودن مبلغ کالاها و خدمات باقیمانده می توان از روال تجدید استعلام برای تعیین تکلیف موارد باقیمانده استفاده نمود.

 

بازگشت به صفحه اصلی نرم افزار خرید و تدارکات