کنترل کیفی کالای تامین پیمانکار

یکی از مسائلی که در موارد تامین کالای پروژه از جانب پیمانکار پروژه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد موضوع اطمینان یافتن از استفاده از کالای مرغوب (یا با حداقل کیفیت موردنیاز) در پروژه ها می باشد. چون پیمانکار به دلایل متعددی از جمله تمایل به کسب سود بیشتر، زیان ده شدن پروژه موردنظر، کمبود نقدینگی و … ممکن است تلاش نموده یا ناچار گردد تا نسبت به استفاده از مصالح و کالاهای نامرغوب و با نازل ترین قیمت ممکن در اجرای پروژه اقدام نماید. البته ممکن است استفاده از کالای فاقد کیفیت، در کوتاه مدت و در هنگام تحویل پروژه مخفی مانده و جلب توجه نکند اما در بلند مدت و نیز در هنگام بروز شرایط خاص (زلزله، طوفان، بار کاری زیاد و …) ممکن است خسارات زیادی برای سازمان کارفرما ایجاد کرده و اعتبار سازمان را خدشه دار نماید. درنظر بگیرید که جایگزین نمودن کالا یا مصالح در محصول ساخته شده نیز می تواند دردسر و هزینه بالایی را به همراه داشته باشد.

روش طبیعی جهت نظارت صحیح بر کالای تهیه شده توسط پیمانکار، تعریف روش کنترل کیفی این کالاها در پروژه می باشد. این مساله می تواند به روش های مختلفی مانند سنجش و کنترل فیزیکی کالای خریداری شده و یا اطمینان یافتن از خریداری کالاها از تامین کنندگان (برندهای) مورد اعتماد کارفرما (مثلا با ارائه فاکتور خرید از برند موردنظر) می تواند انجام گیرد. در نتیجه پس از انجام این کنترل کیفی، کارشناس فنی مربوطه می تواند مقادیر تایید شده ای که پیمانکار از هر یک از کالاهای موردنیاز پروژه خریداری نموده است را اعلام نماید.

در سیستم کنترل کالای پروژه مپسان ثبت این اطلاعات از طریق بخشی با عنوان تایید فنی کالاها انجام می پذیرد. ثبت یک مقدار مشخص تایید فنی برای یک کالا بدین معناست که پیمانکار این پروژه، این مقدار کالای دارای شرایط کیفی را تهیه نموده و پس از مصرف در پروژه می تواند مبلغ آن را طبق قرارداد (یا فاکتور) از کارفرما دریافت نماید. در نتیجه در هنگام ثبت گزارش های نظارتی پروژه در صورتی که مقدار اجرا شده کالا از مقدار تایید فنی فراتر رفته باشد سیستم هشدار مناسب را به کاربر اعلام نموده و کالاهای مشکل دار را از طریق رنگ بندی متمایز می نماید. همچنین سیستم می تواند تایید گزارش های نظارتی اینچنینی را تا زمان ثبت تایید فنی کافی (برای کالای مصرف شده بدون تایید فنی) مسدود نماید.

بازگشت به صفحه اصلی سیستم کنترل کالای پروژه