انتقال کالا بین پروژه ها

یکی از اتفاقاتی که بعضا در حین اجرای پروژه ها در سازمان های پروژه محور رخ می دهد جابجایی و انتقالات کالاها و مصالح بین پروژه های مختلف یک پیمانکار یا پیمانکاران مختلف می باشد. مثلا یک پیمانکار کالای تحویل گرفته یا خریداری شده برای یک پروژه را در پروژه ای دیگر به مصرف می رساند. یا این که پیمانکار (با توجه به فورس زمانی خواسته شده برای تحویل یک پروژه) با هماهنگی ناظر پروژه، از کالاهای مربوط به یکی از پروژه های یک پیمانکار دیگر استفاده می نماید.

لازم به تذکر است که انتقال کالا بین پروژه ها هم در موارد تامین کالا توسط کارفرما و هم در موارد تامین کالا توسط پیمانکار ممکن است رخ دهد. در مواردی که کالای موردنظر از کارفرما تحویل گرفته شده باشد می توان با استفاده از قابلیت انتقال کالای تحویلی، این مقدار کالا را در پروژه مبدا از حساب پیمانکار کسر نموده و به مقدار کالای تحویلی در پروژه مقصد اضافه نمود. لازم به توضیح است که در این موارد، سیستم با کنترل مانده مصرف نشده در پروژه مبدا و نیز مقدار برآورد تحویل نشده در پروژه مقصد، صحت مقدار در حال انتقال را در مورد پروژه مبدا و مقصد کنترل می نماید.

در صورتی که کالای انتقال یافته بین پروژه ها، متعلق به کالاهای تامین پیمانکار در پروژه های موردنظر باشد لازم است که اطلاعات تایید فنی (=تایید خرید کالای با کیفیت) در پروژه های مبدا و مقصد اصلاح گردد. در نتیجه در این حالت از مقدار تایید فنی در پروژه مبدا کسر شده و به مقدار تایید فنی در پروژه مقصد اضافه خواهدشد. به عبارت دیگر سقف قابل پرداخت (دارای کنترل کیفی) این کالا در پروژه مبدا کاهش یافته و این سقف قابل پرداخت درپروژه مقصد افزایش می یابد.

بازگشت به صفحه اصلی سیستم کنترل کالای پروژه