کنترل کالای پروژه

یکی از مسائل حائز اهمیت در مدیریت بسیاری از پروژه ها، مدیریت گردش کالا در پروژه می باشد. در سیستم مدیریت کالای پروژه مپسان، کاربر به ازای هر یک از قراردادهای پروژه ها می توان مجموعه کالاهای موردنیاز مندرج در برآورد قرارداد را ثبت نمود. در هنگام ثبت هر آیتم برآورد کالا می توان مشخص نمود که تامین این کالا در این قرارداد بر عهده کارفرما است یا پیمانکار خریداری این کالا را بر عهده گرفته است. همچنین در ادامه پروژه می توان با توجه به مقتضیات اجرا، مقادیر کالای برآورد شده را کاهش داده و یا افزایش داد. پس از این در مورد کالاهایی که از جانب کارفرما تامین می گردد لازم است که عملیات حسابداری کالا در مورد هر قرارداد به انجام رسیده و هر کالای تحویلی به پیمانکار به مصرف رسیده و یا در انتهای پروژه به انبار کارفرما بازگردانده شود. در نقطه مقابل در مورد کالاهای تامین پیمانکار، یک مساله بسیار مهم، اطمینان یافتن از مرغوبیت کالای ارائه شده توسط پیمانکار می باشد. همچنین در هنگام پرداخت بابت کالاهای مصرف شده، (جهت حفظ منافع سازمان) مناسب است کنترل های کافی در مورد مقادیر اعلام شده کالا جهت پرداخت به پیمانکار اعمال گردد.

کنترل کالای تامین کارفرما در پروژه

یکی از روش های قابل استفاده جهت افزایش کیفیت خروجی و نیز کاهش بهای تمام شده پروژه ها، اقدام نمودن سازمان کارفرما جهت برعهده گرفتن تامین تجهیزات و کالاهای اصلی مصرفی در پروژه ها می باشد. در این روش کارفرما می تواند با انجام خرید به صورت کلی و در حجم بالا، امکان تامین منابع کالایی پروژه را با قیمت های پایین تری فراهم نماید. از سوی دیگر کارشناسان فنی سازمان کارفرما می توانند با صرف زمان و دقت کافی، از داشتن شرایط کیفی لازم در مورد کالاهای تامین شده اطمینان حاصل نمایند. در صورت استفاده از این روش جهت تامین کالاهای موردنیاز پروژه ها می توان از امکانات مختلف ارائه شده توسط سیستم کنترل کالای پروژه مپسان جهت افزایش دقت و سادگی امور استفاده نمود.

اطلاعات بیشتر

کنترل کالای تامین پیمانکار در پروژه

در بسیاری از موارد ممکن است تامین کالای پروژه در تعهد پیمانکار پروژه قرار داده شود. استفاده از کالای تامین پیمانکار در پروژه ها می تواند از یک سو نیاز به نقدینگی ابتدایی پروژه را کاهش داده و از سوی دیگر نیاز به صرف نیروی انسانی جهت تسویه حساب کالایی پروژه ها را حذف نماید. همچنین استفاده از کالای تامین پیمانکار در پروژه ها می تواند هزینه های انبار کالا را نیز بسیار کاهش دهد. در صورت تامین کالای پروژه از سوی پیمانکار لازم است تمهیدات مناسب جهت کنترل استفاده از کالای مرغوب در پروژه ها و نیز کنترل واقعی بودن مقادیر مصرفی اعلام شده اعمال گردد.

اطلاعات بیشتر

کنترل کیفی کالای تامین پیمانکار در پروژه ها

یکی از مسائلی که در موارد تامین کالای پروژه از جانب پیمانکار پروژه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد موضوع اطمینان یافتن از استفاده از کالای مرغوب در پروژه ها می باشد. چون پیمانکار به دلایل متعددی ممکن است تلاش نموده یا ناچار گردد تا از مصالح و کالاها با نازل ترین قیمت ممکن در اجرای پروژه استفاده نماید. البته ممکن است استفاده از کالای فاقد کیفیت، در کوتاه مدت و در هنگام تحویل پروژه مخفی مانده و جلب توجه نکند اما در بلند مدت و نیز در هنگام بروز شرایط خاص (زلزله، طوفان، بار کاری زیاد و …) می تواند خسارات زیادی برای سازمان کارفرما ایجاد کرده و اعتبار سازمان را خدشه دار نماید. این سیستم امکانات مناسبی را جهت کنترل کیفیت کالای تامین شده توسط پیمانکار ارائه می نماید.

اطلاعات بیشتر

انتقال کالا بین پروژه ها

یکی از اتفاقاتی که بعضا در حین اجرای پروژه ها در سازمان های پروژه محور رخ می دهد، جابجایی و انتقالات کالاها و مصالح بین پروژه های مختلف یک پیمانکار یا پیمانکاران مختلف می باشد. مثلا یک پیمانکار با هماهنگی ناظر پروژه (به علت فورس زمانی یا سایر مسائل)  از کالای تحویل گرفته شده یا خریداری شده در یک پروژه دیگر برای پیشبرد پروژه خود استفاده می نماید که این مساله می تواند به پیچیده شدن حساب و کتاب گردش کالا در پروژه ها منجر گردد که در این سیستم تمهیداتی جهت تسهیل این موضوع درنظر گرفته شده است.

اطلاعات بیشتر

تسویه حساب کالای تامین کارفرما در پروژه ها

در صورتی که قسمتی از کالای پروژه ها از جانب سازمان کارفرما تامین گردد در انتهای هر یک از این پروژه ها نیاز خواهدبود تا فرآیند تسویه حساب کالایی با پیمانکار پروژه به انجام برسد. در این فرآیند در مورد هر یک از کالاهای استفاده شده در پروژه، در ابتدا جمع مقادیر تحویلی به پیمانکار لحاظ شده و پیمانکار در مقابل آن پاسخگو می باشد. در نتیجه لازم است تا پیمانکار، این کالاها و مصالح را در پروژه (در قالب گزارش های نظارتی تاییدشده) به مصرف رسانده و مابقی مقادیر  غیرلازم را به انبار برگشت داده باشد. این سیستم امکانات متعددی را جهت انجام تسویه حساب کالایی در یک پروژه یا چندین پروژه اجرا شده توسط یک پیمانکار فراهم می نماید.

اطلاعات بیشتر

تسویه حساب کالای تامین پیمانکار در پروژه ها

در صورتی که کالای تامین پیمانکار در پروژه ها مستقیمابه انبار کارفرما تحویل شده باشد تسویه حساب آن به سادگی با استفاده از فرم صورت وضعیت پروژه امکانپذیر می باشد. اما در صورت اجرای کالا پای کار، باید مسائل مختلفی در مورد کالای اجرا شده درنظر گرفته شود. به عنوان مثال جهت پرداخت مبلغ بابت کالای اجرا شده پیمانکار، باید اطمینان حاصل نمود که احیانا مقادیر تحویلی کارفرما به عنوان تامین پیمانکار  اعلام نشده و نیز پیمانکار حداقل شرایط کیفی (از نظر مرغوبیت کالای) موردنیاز را در هنگام خرید کالا لحاظ کرده باشد.

اطلاعات بیشتر

گزارش تاریخچه گردش کالا در پروژه

یکی از مسائلی که گاها وقت و ذهن کارشناسان درگیر در پروژه ها را به خود مشغول می نماید پیچیدگی ها و جزئیات مربوط به گردش کالاها در پروژه ها می باشد. در نتیجه ممکن است یک کارشناس نیاز داشته باشد تا جهت اطلاع یافتن از عملکرد یک کالا در پروژه، تعداد زیادی از فرم های کاغذی یا سیستمی را یک به یک پیدا کرده و به بررسی عملکرد کالا در تک تک این فرم ها بپردازد. در چنین مواقعی وجود ابزاری که بتواند عملکرد کلی این کالا را در موضوعات مختلف کاری به صورتی خلاصه ارائه نموده و امکان دسترسی به جزئیات بیشتر در هر مورد را به سادگی فراهم نماید می تواند کمک شایانی برای افزایش سرعت و دقت کار محسوب گردد.

اطلاعات بیشتر

گزارشات مانده کالا نزد پیمانکاران پروژه ها

در سازمان های پروژه محوری که قسمت قابل توجهی کالاهای مصرفی پروژه ها از جانب خود سازمان تامین می گردد یکی از مباحث بسیار مهم، کنترل ریالی و مقداری مانده یا موجودی کالای مصرف نشده نزد پیمانکاران پروژه ها می باشد. به عبارت دیگر با توجه به هزینه های هنگفت تامین کالا و مصالح مصرفی پروژه ها، بسیار مهم است که موجودی کالای مانده نزد پیمانکاران پروژه ها، جهت کاهش منابع مالی موردنیاز پروژه ها (تا حدی که موجب اختلال پیشرفت پروژه ها نشود) حتی الامکان کاهش یابد. این سیستم گزارشات جالب توجهی را جهت مدیریت موجودی کالا نزد پیمانکاران پروژه ها در اختیار کاربر قرار می دهد.

اطلاعات بیشتر

گزارشات تامین کالا توسط پیمانکاران پروژه ها

در صورتی که تامین کالای موردنیاز جهت اجرای پروژه ها بر عهده پیمانکاران پروژه ها نهاده شده باشد می توان از گزارشی با عنوان گزارش تامین کالا توسط پیمانکاران پروژه ها جهت بررسی اطلاعات کالاهای خریداری شده از پیمانکاران استفاده نمود. با استفاده از این گزارش می توان از میان کالاهای تامین پیمانکار، کالاهایی که بالاترین هزینه را برای سازمان ایجاد می کنند شناسایی نموده و در مورد هر یک از این کالاها بهای تمام شده واحد کالا را در قراردادهای پیمانکاران مختلف مقایسه نمود.

اطلاعات بیشتر

گروه بندی سلسله مراتبی کالاهای پروژه

یکی از مسائلی که در اجرای پروژه های بزرگ و یا اجرای حجم وسیعی از پروژه ها رخ می نماید گستردگی و تنوع زیاد مجموعه کالاهای موردنیاز جهت اجرای پروژه ها می باشد. به بیان دیگر با توجه به این که اجرای اینچنین پروژه ها با تخصص های زیادی سروکار داشته و در هر تخصص نیز تنوع وسیعی از مصالح و تجهیزات موردنیاز می باشد مدیریت پروژه در عمل با مجموعه بسیار وسیعی از کالاها سروکار پیدا می کند. جهت کاستن پیچیدگی های مدیریت کالا در پروژه ها می توان از قابلیت گروه بندی سلسله مراتبی کالاهای پروژه استفاده نمود.

اطلاعات بیشتر

جستجو و دسترسی سریع به اطلاعات کالا و گروه کالا

با توجه به اهمیت کالا در پیشبرد پروژه ها در بسیاری مواقع مدیران و مجریان پروژه ها نیاز دارند تا به اطلاعاتی در مورد یک کالا و یا گروه کالایی دسترسی پیدا کنند. برای پاسخ به این نیاز در قسمت جستجوی مجموعه سیستم های مپسان امکان جستجو بر اساس اطلاعات کالا و گروه کالا نیز درنظر گرفته شده است. پس از جستجوی کالا یا گروه کالا، اطلاعات کلی در مورد کالا یا گروه کالا در صفحه جستجو به کاربر ارائه شده و کاربر از طریق لینک آن می تواند به گزارشات مربوط به این کالا یا گروه کالا دسترسی پیدا کند.

اطلاعات بیشتر